Vin är inte min kopp te.

Låt mig berätta om när jag och Linn skulle öppna en vinflaska i måndags. Jag skruvade i min korkskruv och började dra. Inget hände. Linn drog lite. Inget hände. Linn konstaterade att jag är starkare och att det därför inte var någon idé för henne att ens försöka. Jag drog lite till. Fick ont i mina fingrar. Satte på mig en stor stekvante för skydd. Var tvungen att stoppa både tumme och pekfinger i vant-tummen för att kunna greppa och dra med pek- och långfinger. Korken rubbades inte. Linn började vid denna tidpunkt fundera på om man skulle gå över till grannen och be om hjälp. Jag konstaterade att det bara bor svaga pensionärer på min våning. Vi släppte den idéen. Jag drog lite till. Jag svettades och det krampade i min arm och rygg. Till slut bad jag Linn lägga sig på golvet och hålla ner flaskan med all sin tyngd. Jag drog. Och drog upp henne med. När jag sa åt henne att göra sig ännu tyngre drog jag igen. Hon åkte med upp och halva korken likaså. "Nåja, nu var det bara en halv kork kvar" tänkte jag och skruvade i korkskruven ännu en gång. Jag drog och kämpade några gånger till. Då märkte jag att korken började ge vika och röra sig uppåt. Då sa jag högt "Tio drag till, sen ger jag upp!" och första draget efter det åkte korken upp. Tur som attan att vinet var gott. (Denna procedur tog cirka tjugo minuter.)

Strax före tolv var det så dags att korka upp champagnen. Vi hade redan konstaterat att det var skönt att det inte var korkskruv som gällde igen, champagnekorkar "skjuter man ju bara ut". Linn försökte och lyckades inte. Jag försökte och lyckades inte. Linn hämtade en sked för att försöka bända upp korken. Den rörde sig inte en millimeter. Klockan tickade närmare tolv. Vi började få panik, skulle vi "skåla" in 2008 utan champagne? Jag drog fram stekvanten igen och började jucka på korken. Tre minuter i tolv flög den ut genom mitt (öppna) fönster med ett ljudligt "plopp". Vi hann få i vätskan i glaset precis i tid till "Ring klocka ring" på tv:n. Ja, herre jesus. Inte kan man kalla oss stordrickare direkt. Men kul var det! Linn fångade lite av mitt vintrassel på film. Kanske, kanske kommer det upp här någon dag.

Gott Nytt År.

Kommentarer
Postat av: Tomten som kom med champagnen

Hahaha...ni e för roliga :)

2008-01-02 @ 20:42:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback