Honungsbin.

Jag såg precis på Oprah. Hon hade hela casten från filmen Secret life of bees där, det vill säga Queen Latifah, Alicia Keys, Dakota Fanning, Jennifer Hudson och Sophie Okonedo. Jag har aldrig hört talas om varken filmen eller boken den bygger på, vilket får mig att tro att det dröjer ett tag innan den kommer ut på bio här. Och eftersom jag berördes av de små snuttar jag fick se av filmen, och jag nu verkligen vill se den, så spontanbeställde jag boken precis. Adlibris var första bästa sida jag hittade, de hade den, jag reggade mig och beställde. Det tog sammanlagt 30 sekunder och nu kommer den till mig inom några dagar. Jag hoppas fredag hellre än måndag - hade kunnat vara härligt att få läsa i helgen. Men det kanske är lite för kort om tid.
Jag beställde förresten boken på engelska förstås. Honungsbiets hemliga liv hör ni ju hur det låter. Och ingen översättning kan någonsin ge samma känsla som originalet.



Har någon av er ett boktips att dela med er av?

Kommentarer
Postat av: Thomas

Den här kanske, det är min jobbarkompis syster som skrivit den, fått väldigt bra kritik....



Pause / Play





Författare: Yesim Bilgic

Formgivare: Lars Sundh

Förlag: Modernista

Bandtyp: Inbunden, Språk: Svenska

Utgiven: 200810, Antal sidor: 237



Beskrivning:

Den man vi möter i Pause/Play är en skitstövel, men beundrad av alla. Hans totala hänsynslöshet tolkas som modern charm av omgivningen, från flickvännen Pernilla och massörskan Olga till bäste vännen Peter. Den enda som inte älskar honom är han själv.



Visserligen blir han aldrig så kåt som när han tänker på sin egen kropp, men hans självhat driver honom hela tiden in i situationer han inte kan hantera. Som en av världens mest framgångsrika fotografer har han också tillräckligt med pengar för att leva ut alla sina destruktiva impulser med stil. Stureplan är hans nine-to-five, hans lekplats och hans hem.



Pause/Play är ett nervsammanbrott i realtid, ett porträtt av en man som blivit ett med den narcissistiska krets han umgås i, en produkt av en kall stad och en mörk tid.



YESIM BILGIC bor i Stockholm och arbetar som makeup-artist, manusförfattare och regissör. Pause/Play är den första fristående delen i hennes trilogi om manliga psykopater.







2009-01-28 @ 15:09:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback